PLR Case Study: Jana pendapatan pasif $350,000



Dalam blog plrtalk.com (blog English) saya tertarik dengan satu artikel mengenai menjana pendapatan pasif dengan plr. Saya rasa artikel ini sangat sesuai untuk dikongsikan bersama dengan pembaca blog Lubuk Digital.

Kajian kes ini dilakukan oleh Tony Shepherd seorang IM dari luar negara.


Kajian kes:

Ini merupakan kajian kes untuk pendapatan pasif melalui aplikasi android.Aplikasi yang dimaksudkan bukanlah seperti kamera, utiliti, antivirus ataupun permainan tetapi ebuku.

Jika anda masuk ke dalam google play, kemudian pergi ke bahagian "book". Anda akan dapat lihat pelbagai jenis ebook dengan topik yang menarik. Malahan ada ebook yang mempunyai topik yang sama tapi nama penulis berbeza. Jika itu yang anda nampak, berkemungkinan besar ebook tersebut merupakan ebook PLR.

Di luar negara, ianya bukanlah sesuatu yang baru dan di Malaysia juga sama, tetapi tidak ramai yang terlibat dan mungkin boleh dikatakan masih ramai yang tidak mengetahui potensinya.

Ianya sudah lama bertapak semenjak google mula mewujudkan operasi sistem sendiri yang diberi nama "Android".


Bermula daripada "Android Market" kemudian digantikan dengan "Google Play", banyak perubahan telah dilakukan. Dengan wujudnya sistem ini, ianya membolehkan industri produk digital berkembang dengan lebih cepat.


Di Malaysia, jarang sekali kita dapat lihat individu terlibat dengan ebook dalam bentuk aplikasi. Ianya banyak dikuasi oleh syarikat besar seperti syarikat-syarikat buku.

Inilah peluang yang boleh kita manfaatkan sementara masih belum ramai yang menyertainya.




Apa yang dilakukan oleh Tony Shepherd untuk menjana pendapatan pasif sehingga $350k bukanlah sesuatu yang mustahil untuk kita lakukan. Beliau membeli ebook PLR atau menulis sendiri kemudian tukarkan ebook tersebut menjadi aplikasi Android.

Strateginya agak mudah..

1. Dapatkan ebook (membeli ebook PLR atau buat sendiri)
2. Tukarkan menjadi aplikasi Android
3. Letak harga $1.40(dalam RM6.20) untuk setiap download
4. Masukkan ke dalam pasaran aplikasi Android


Daripada apa yang lihat, sesiapa saja boleh melakukannya. Beliau menghasilkan lebih dari 1000 aplikasi dimana setiap satu daripada aplikasi tersebut mendapat 500-1000 pemasangan. (pembelian).


Ianya sentiasa menarik setiap kali berkaitan dengan angka.Cuba anda buat kiraan aplikasi yang sedikit beliau boleh buat. Kita ambil contoh 500 aplikasi yang berjaya dibuat. Setiap aplikasi ini mendapat 500 kali muat turun dimana setaip kali muat turun (pemasangan) bernilai $1.40.

Dalam kiraan matematik..
500 aplikasi x 500 muat turun x $1.40 = bersamaan dengan $350,000.


Ianya merupakan satu angka yang agak besar dengan hanya menukar ebook menjadi aplikasi..

Setiap ebook mempunyai pembaca tersendiri. Dengan adanya tajuk yang pelbagai beliau dengan mudah dapat meluaskan lagi sasaran jualan.




Kebanyakkan daripada ebook PLR tidak meletakkan sekatan atau apa-apa syarat tidak boleh mengubah ebook tersebut ke dalam bentuk aplikasi. Maksudnya anda boleh tukarkan ebook yang anda beli ke dalam bentuk lain yang anda mahukan.

Keadaan ini jelas menunjukkan ebook boleh dieksploitasikan dengan pelbagai cara. Tidak hairanlah IM tersebut boleh menjana $350,000 pendapatan pasif cuma dari aplikasi android yang sedikit.



Akhir kajian kes:

Kajian kes ini menunjukkan bahawa terdapat banyak cara untuk menjana pendapatan dengan PLR.

Jika anda ingin menjana pendapatan menggunakan cara yang sama anda boleh cuba tukarkan ebook ke bentuk aplikasi android. Sekarang sudah banyak software yang anda boleh gunakan untuk menukar ebook ke dalam bentuk aplikasi. Anda boleh terus tukar ebook tersebut ke bentuk aplikasi tanpa download apa-apa software dan boleh terus buat di dalam browser.

Jika anda tidak tahu bagaimana cara untuk melakukannya, anda boleh saja upah orang lain untuk buatkan.

Anda boleh cuba servis di Fiverr.com untuk convert pdf ke dalam bentuk aplikasi android. Anda boleh upah dengan $5 untuk satu aplikasi.

Seterusnya siapkan akaun google play anda dan upload aplikasi tersebut.(Akan dibincangkan dalam artikel yang lain)




Sekiranya anda berminat dengan produk PLR, anda boleh dapatkan di sini>> 20 ebook PLR atau 3 ebook PLR niche evergreen..


Previous Post Next Post